Automat – wszystko co powinieneś wiedzieć, a bałeś się zapytać

Brak sprzęgła i konieczności „żonglowania” lewarkiem zmiany biegów jest we współczesnych Mercedesach czymś bardzo oczywistym. Kwestia świadomości klientów na temat eksploatacji samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie jest już tak klarowna. O jej najważniejsze aspekty zapytaliśmy Marka Sudoła – Dyrektora Serwisów Mercedes-Benz Duda-Cars Wrocław.

Mit 1 – skrzynia automatyczna nie różni się wiele od manualnej.

 

Praktycznie wszystkie zamawiane przez klientów samochody osobowe Mercedes-Benz, oraz znaczna część dostawczych to pojazdy z „automatem”. Czym on tak naprawdę jest od strony technicznej?

MS: Współczesne automatyczne skrzynie biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych układów w samochodzie. Mimo, że różnią się one od siebie konstrukcją, sposobem przeniesienia napędu czy możliwościami różnych trybów pracy, to jedna cecha jest wspólna dla wszystkich – tradycyjne sprzęgło jest tu zastąpione sprzęgłem hydrokinetycznym lub układem sprzęgieł ciernych dwutarczowych . Ponadto za wybór i zastosowanie odpowiedniego przełożenia nie odpowiada kierowca, tylko elektronika i hydraulika, które optymalnie wykorzystują moment obrotowy silnika.  Dzięki temu, w zależności od wybranego trybu jazdy, skrzynia taka zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę bez niepotrzebnych przeciążeń silnika, lub bardzo dynamiczną dla trybów sportowych.

 

Mit 2 – nie trzeba przestrzegać żadnych zasad w użytkowaniu automatu.

 

„Bezobsługowość” automatycznej skrzyni biegów powoduje, że często w ogóle zapominamy o tym ważnym układzie naszego auta. Czy wymaga on specjalnego traktowania podczas eksploatacji?

MS: Fakt, że podczas jazdy nie musimy myśleć o zmianie przełożeń silnika, nie znaczy, że skrzynia taka nie wymaga przestrzegania zasad specjalnego jej traktowania. Choć w codziennym użytkowaniu nie musimy stosować się do jakichś szczególnych zaleceń to chciałbym wymienić kilka „żelaznych” zasad, których przestrzeganie uchroni nas przed bardzo kosztownymi naprawami:

- nie zmieniamy przełożenia z trybu jazdy do przodu na bieg wsteczny bez zatrzymania pojazdu

- nie wolno holować „na kołach” samochodu z automatem – układ nie ma wówczas smarowania i może ulec awarii

- zapoznajemy się z instrukcją użytkownika i przestrzegamy interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów

 

Mit 3 – skrzynia automatyczna nie wymaga serwisowania.

 

Jak zatem serwisować automatyczne skrzynie biegów?

MS: Do najpopularniejszych skrzyń automatycznych stosowanych w samochodach Mercedes-Benz należą układy 7G-TRONIC, 7G-TRONIC PLUS, 9G-TRONIC i 9G-TRONIC PLUS. Okres wymiany oleju i filtra jest uzależniony od konkretnego rodzaju skrzyni oraz współpracującego z nią motoru. Wahają się jednak między 50, 100, a nawet 125 tysięcy kilometrów (odpowiednio: 3 lub 5 lat). O zbliżającej się konieczności wizyty w serwisie przypomni nam samo auto, które wyśle odpowiedni komunikat do Autoryzowanego Serwisu. Po nim możemy spodziewać się kontaktu ze strony Doradcy Serwisowego, który zaprosi nas na przegląd.

Powrót do listy artykułów

2020-07-09

Kategoria: Mercedes-Benz System MBUX drugiej generacji

Jeszcze bardziej zaawansowana i dopracowana forma znanego i bardzo cenionego przez klientów systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowa generacja zadebiutuje w tym roku w najnowszej wersji Mercedesa Klasy S.

Przeczytaj artykuł

2020-07-07

Kategoria: Mercedes-Benz Elektryczne dostawczaki

Samochody elektryczne to nie przyszłość tylko w segmencie aut osobowych, ale również samochody dostawcze coraz większymi krokami wkraczają w przyszłość. Na początek zmiany dotknęły dwa najbardziej znane i cenione modele dostawczych Mercedesów, a więc Vito oraz Sprintera.

Przeczytaj artykuł

2020-07-02

Kategoria: Mercedes-Benz Poznaj przyszłość, którą przyniesie EQC

SUV, który rozpoczyna nowy rozdział w historii marki. Jest to pierwszy seryjnie produkowany model spod szyldu technologii EQ. Poznaj nowego, w pełni elektrycznego Mercedesa.

Przeczytaj artykuł
×